Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

Культура«У кожній жінці живе солдатка». 9 віршів українських поеток про силу всередині нас

Катерина Калитко, Ярина Чорногуз, Галина Крук

«У кожній жінці живе солдатка». 9 віршів українських поеток про силу всередині нас — Культура на Wonderzine

Іноді поетичне слово здатне описати те, що ми відчуваємо, проте не можемо висловити. Поезія нерідко рятує у воєнний час, і рядок вірша здається простором, на який можна спертися. 

Українські поетки продовжують літературну діяльність, розповідаючи про Україну світові, волонтерячи, допомагаючи війську або й воюючи в лавах Збройних сил України. Ми зібрали 9 їхніх віршів про нашу здатність іти далі, попри труднощі. 

 

 

 

Марина Пономаренко

 

 

 

Змолоду бережи свою лють, подруго,

Поливай її іноді, як невибагливі сукуленти

Коли світ стане розбитим і подраним,

Лють твоя стане тобі скелетом

Твоя лють буде велична, чиста, істинна

Вона захистить тебе, наче панцир

Ти будеш її замість хліба їсти 

І переминать задубілими пальцями

Зліпиш із неї дракона, що палитиме ворога 

І боронитиме твої рідні вулиці й площі

Твоя лють тобі обійдеться дорого, 

Та без неї вийшло б іще дорожче

І тому твоя лють цінніша за золото

Вір у неї, наче у Бога, подруго 

І тому бережи свою лють змолоду

Змолоду – і до останнього подиху

 

 

 

 

Катерина Міхаліцина

 

 

 

«(поїзд на Катеринослав)»

бачиш цю кісточку? з неї виросте вишня, 

навіть якщо її посадити в рибʼячий череп, 

а його за водою пустити. однаково Бог Всевишній 

дивочний той човник вислідить, дасть йому берег.

якщо доведеться, то й сильну свою долоню 

на причал оберне, на пристань чи хоч би кладку 

до родимого ґрунту.

… 

в кутку вагона

в три погибелі зігнута тихо віщає бабка 

не своїй доньці і чужій онуці 

перешерхлу казку про вірність дому. 

поїзд пирхає. мала перелякано впрошується «на руці», 

а бабка, немов платівка заїжджена, держиться на одному: 

бачиш цю кісточку? з неї виросте вишня, 

навіть якщо її посадити в рибʼячий череп, 

а його за водою пустити. однаково Бог Всевишній

дасть всякому човнику берег, 

дасть нам берег…

 

 

 

 

Наталка Маринчак

 

 

 

цю війну я проходжу у Господа 

на колінах 

коли сильно гримить Він нашіптує

дихай

ти вільна кохана дитина

подивись ось тут поруч сидять

усі Мої діти 

хто зумів просто дихати 

й віру свою не згубити 

глибина дає змогу землю свою любити 

глибина дає напрям руху 

вчить не замружуватись і жити 

цю війну я сиджу у Господа на колінах 

і тепер я знаю Він завжди тримав мою руку

доки я пручалася й замирала без звуку

Він тримав і тримав 

перечікуючи розлуку

17.03.2022

 

 

 

 

 

Ярина Чорногуз

 

Фото: Юлія Вебер

 

 

«[надто червона пляма]»

пітьма п’янка

і кожна з нас у пітьмі йде сама

навіть якщо поруч нема де продихнути — одні плечі, одні тіла,

кожна з нас у пітьмі йде сама

поки кожна з нас не збагне

що опори шукати не було ніколи  підстав —

всі плечі надто слабкі

для серця що б’ється в тобі

для голосу що говорить в тобі про любов яку вже забули шукати

для любові яка стала знаком

любов до свого і любов за своє

в неї не вірять

хоч на цьому світі

вона схожа на сонце більше за будь що

і світ говорить своїм чоловічим голосом

ти занадто червона пляма на надто сіро-білому полотні

що робить композицію неохайною

вимоченою так недоречно в червоне

коли усе навкруг прагне звичної чорноти

долаючи гидку слабість жіночого тіла

переступаючи через упалі дерева

замотавши шкіру в кордуру в кілька накатів

відчуваючи захист мовчазного заліза в руках

кожна з нас відчуває дві речі:

пітьма п’янка

кожна з нас у пітьмі йде сама

опори не треба

опора б’ється всередині і має голос

всі плечі надто слабкі щоб витримати одне серце

сильні слова завжди занадто слабкі

сильне тіло смертне

голос не гасне якщо вміє бути

у кожній жінці живе солдатка

якій доведеться пройти пітьму наодинці

і вся поміч непотрібна

і всі плечі — зайві

і все важке — тільки двома руками

і всі кохання — прожиті й полишені

і вся самота — твоя

і вся ніч світу — як одне сонце одного життя

 

 

 

 

Ірина Цілик

 

Фото: Юлія Вебер

 

 

Це місце сили 

і місце моєї слабкості. 

Його побудовано так розумно,

що взимку тут зберігається тепло, 

а прохолода — влітку.

Ці світлі стіни, як чисті аркуші 

із кільканадцять разів перебіленою історією. 

Його побудовано так кмітливо, 

що кухня має двоє дверей (замашки інтеліґентські):

одні для того, 

щоби прабабця могла подавати обід прадіду, 

а другі — то, власне, чорний вихід 

(маленькому хлопчику в ролі машинки

теж досить зручно

тепер крізь кухню по колу їздити).

Мій прадід, стріляний майор медслужби, 

осів після війни в селі— оперував, пупи різав.

Не всім —лиш тим, хто посадить два дерева.

Скажімо, грушу та яблуню.

«На кой мені потім ваші рахітики?!»

І баби саджали.

Хірург широкого профілю — трішки бог.

У селі — тим паче.

А ще анекдот:

зчепився якось за дуб на межі з сусідою.

«Не дам спиляти»,— сказав мій прадід.

І що ви думаєте, не дав: замовив і встановив табличку:

«Цей дуб є ровесником революції».

Й сусід побоявся.

(Щорік ми з сином збираємо жолуді 

й маструємо чоловічків у капелюшках...) 

Що ще?

Голив голову, матюкався,

читав німецькою, виписував літературку дружині.

Тепер я маю грубезну підбірку журналів «Новый мир» 

за пʼятдесяті роки.

Також в мене є щоденник прабабці — 

записки про пасіку і про вічне — 

цієї першої дауншифтерки в нашій родині 

(так, так, то другий її чоловік, то інше її життя 

після війни у Києві).

Я завжди думала, що голка — в яйці, 

яйце — у качці, качка — у зайці, заєць — у скрині, 

скриня — ось, на горищі.

А Люба, знайома письменниця, каже,

її горище лишилось десь там під Луганськом, 

на окупованій бойовиками території. 

Нестерпно думати, що хтось може

відрити наші секретики, гортати наш новий мір.

Я маю для Люби торбу жолудів і ляльок.

Я знаю, Люба посадить свої два дерева 

у кожнім місці, де житиме. 

І все ж хочеться вірити, 

що в разі чого 

ми завжди вийдемо бодай через другі двері.

Що в нас є чорний вихід і білі стіни.

Хай би що там було.

 

 

 

 

Єва Тур

 

 

 

обрізаною тінню

життя ковзає

по лезу війни

ритмом постійним

бій чи гроза є

канал перемкни

обираєш без вибору

йдеш наосліп

внутрішній голос веде

по шляху битому

дурість чи гордість

хто розбере? 

осліплі будинки

речоточать навкруг

розірваними грудьми —

прямо у небо

ущипни

чуєш ущипни

з наших заслуг —

лишатися людьми

добро воліти

воліти добро

тримати небо

щоби там не було

горіти зсередини

палати зсередини

іскрити зсередини —

і не згорати

проростати пікселем

крізь шкіру і землю

своїм-твоїм іменем

із запеклого герцю 

аж поки не народиться

із крові та плоті

дитя 

безумовної 

чуєш

дитя

безумовної

перемоги

 

 

 

 

Олена Герасимʼюк

 

 

 

Передчуття фіналу - як передчуття весни

таке ж жадане

от-от рукою торкнешся

впадеш у тепле повітря обличчям

Ще крига не скресла

а тобі

нестерпно пахне квітами 

Ніби від зміни дати

зміниться світ 

Чи хоча б надія 

виб’ється ніжним пагоном

з-під землі - 

такої холодної-холодної

І розквітне відповіддю

на усі 

болючі 

питання

 

 

 

 

Катерина Калитко

 

Фото: Настя Телікова

 

 

Буде злива початку світу, і підніметься Рось,

де русло замулене поросло глухим очеретом.

І наповниться раптом вулиця обіймами, співом, реготом,

і тоді я полегко видихну: отже, збулось.

 

І захочу запам’ятати, зникаючи, проминаючи,

час, коли так люблю тебе, коли говорю про це,

як іду в думки про тебе, наче у церкву,

коли світ балансує на останньому крайчику.

 

Хоч не всім разом увійти в обіцяну землю, але

важить, як ми ішли, як ми падали і вставали.

І не те щоб любов на суді для мене зійшла за алібі,

просто з нею легше.

 

 

 

 

Галина Крук

 

 

 

«Епоха»

друга сигнальна система реагує на вислів "більше ніколи"
пришвидшеним серцебиттям
ніби вуличні музиканти збилися з ритму
через перепад напруги і тепер надолужують

перша сигнальна система - тупіє і не вмикається
а вона стоїть і пританцьовує, така віддана,
як позичена наніч книжка - ніби усім нам треба встигнути
прочитати її до екзамену зрілості

питають, що ви би взяли зі собою із життя в ХХ столітті -
а нічого, хіба що, можливо те,
що навіть великому та іронічному Френкові Заппі
не пробачили спроби кандидувати на президентських виборах
ХХІ-ше - не таке, тут кожному можна

коли всі її сукні підуть на війну і їй більше не буде чим
прикривати голу правду життя, всі нарешті побачать,
яка вона страшна:
шрами від пожеж, сліди від затушених цигарок, порізи від скла,
білизни від близькості

не треба нічого прикрашати, каже, любіть мене такою, як є
іншої мене нема

коли Бог дає вам вигоряння, каже, це добре -
значить ви хоча б чимось горіли

грійтеся від теплого попелу

 

 

 

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.